Marketing
5 min read

Hoe bereik je op vandaag het best pasafgestudeerden?

Een ding is zeker, de Covid-19 pandemie heeft een grote impact gehad op alle facetten van ons leven en zeker ook op onze arbeidsmarkt. Heel wat mensen komen ongewenst beschikbaar en er komt een volledig nieuwe lading aan pasafgestudeerden die vol passie op zoek gaan naar hun eerste werkervaring.

De processen voor het aantrekken van talent blijft zich ook hervormen, we richten ons steeds meer op digitale wervingsoplossingen. Het houden van sollicitatiegesprekken op afstand is ondertussen reeds volledig ingeburgerd en sollicitanten gaan steeds meer op zoek naar veiligere manieren om in contact te komen met potentiële werkgevers.

Virtuele carrièrebeurzen kennen de laatste tijd een ongeziene opmars en vooraleer u zelf uw eerste virtuele carrièrebeurs organiseert willen je toch even op de voor-en nadelen wijzen.

Voordelen

  • Het is vooral een veilige en zekere optie van alle aanwezigen gezien de strikte maatregelen;
  • Het organiseren van een virtual job fair bespaart de bedrijven en ook potentiële werknemers tijd en geld, het veel laagdrempeliger als pasafgestudeerden om deel te nemen aan een virtual job fair;
  • Omdat de ruimte in wezen onbeperkt is kunnen meer mensen deelnemen aan virtuele carrièrebeurzen;
  • Potentiële kandidaten kunnen op voorhand bij het verkrijgen van het CV al gescreend worden waardoor de wervingsprocessen worden gestroomlijnd;
  • Je kan het algehele succes van het evenement beter meten door de data die beschikbaar is;

Nadelen

  • De voornaamste: geen interactie in persoon, het is veel moeilijker om enerzijds de potentiële werknemers voldoende in te schatten alsook zullen zij op hun beurt niet hetzelfde gevoel van verbondenheid hebben;
  • De directheid van het evenement kan verloren gaan, vooral wanneer de bezoekers geen bedrijfsmemorabilia naar huis kunnen nemen
  • Er dient geïnvesteerd te worden in webinar software en het personeel dient getraind te worden om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.

De mogelijkheden om een succesvolle virtuele carrièrebeurs te organiseren zijn er zeker!
De meeste virtuele evenementenplatforms zijn ronduit revolutionair. Ze bootsen een fysiek evenement na in ervaring en overtreffen het in betrokkenheid. Ze stellen u in staat om een virtuele merkomgeving te creëren met een lobby waarin avatars die in en uit de zaal lopen en videogroeten van vertegenwoordigers van het bedrijf worden getoond.

U kunt een tentoonstellingsruimte met meerdere stands hosten waar bezoekers informatie kunnen opvragen, enquêtes kunnen invullen of kunnen chatten met vertegenwoordigers om meer te weten te komen over uw bedrijf. Uw leidinggevenden kunnen ook webinars leveren en live vragen- en antwoordsessies organiseren om de kandidaten op de hoogte te houden.

Maar hoe trek je nu voldoende virtuele bezoekers aan?

Eerst en vooral, ken jouw doelpubliek! Zij die nu afstuderen behoren tot de Generation Z, immers verbonden met het internet en social media. Bereik hen dan ook op die kanalen!

Door professionele videocontent in te zetten zorg je onmiddellijk voor een persoonlijke toets en verhoog je de conversie waardoor meer studenten geneigd zijn om deel te nemen aan jouw virtual job fair.

Wens je meer te weten hoe je op een authentieke, laagdrempelige manier jouw doelpubliek het best online aanspreekt? Let us know!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!