Recruitment
5 min read

Rekrutering en storytelling: een gouden duo.

Films, series, muziek, nieuwsartikels,… Dagelijks komen we in aanraking met tientallen verhalen. Dat is geen toeval. Deze media hebben perfect begrepen dat ons brein verhalen veel beter begrijpt én onthoudt. ‘Storytelling’ is dan ook een effectieve manier om een boodschap over te brengen. Weef deze techniek in elke communicatie en vertel het verhaal van jouw bedrijf aan elke potentiële kandidaat.

Kandidaten zijn steeds meer op zoek naar persoonlijkheid en willen zich ook emotioneel kunnen binden met een organisatie. Door op een originele manier je verhaal naar buiten te brengen, spreek je een doelgroep aan die misschien nog nooit van je gehoord heeft.

Storytelling kan dus helpen om van jouw bedrijf een aantrekkelijk en krachtige employer brand te maken. Zo kan je het verhaal van je bedrijf overal delen: je website, sociale media maar ook in je vacatures. Hoe pas je storytelling nu toe binnen jouw rekrutering?

Wij geven je enkele tips:

1/ Creëer een persoonlijke connectie.

Persoonlijke betrokkenheid is een must in rekrutering. Potentieel talent willen zich vinden in de missie en visie van jouw organisatie. Daarom moet je dus op zoek gaan naar unieke en onderscheidende elementen van jouw bedrijf. Ga op zoek naar jouw doelen, wat er speciaal is aan jouw bedrijfscultuur en kijk vervolgens hoe je ideale kandidaat er uit ziet. Ga na wat hij/ zij belangrijk vindt bij de zoektocht naar een nieuwe job en werkgever. Pas storytelling toe in je vacaturetekst waarbij je de lezer meeneemt in zijn of haar nieuwe job, met als rode draad jouw onderscheidende factor.

2/ Toon karakters.

Karakters of personages zijn enorm belangrijk bij storytelling. Zij geven een gezicht aan je verhaal. Karakters zorgen er dan ook voor dat de kandidaat zich kan identificeren. Zonder personages is een verhaal niet interessant. Koppel daarom de persona’s van je organisatie aan een fictief gezicht. Zo is de hele strategie die schuilt achter de storytelling makkelijker te begrijpen voor het publiek en voor jezelf als werkgever.

3/ Etaleer de sfeer.

Sfeer en setting maken een verhaal compleet. Schets de achtergrond van jouw organisatie zodanig dat mensen de sfeer kunnen proeven en inschatten. Een statische, ‘droog’ geschreven vacaturetekst geeft de sollicitant onbewust een andere sfeerindruk van het bedrijf dan een dynamische videovacature. Bekijk hier hoe we dit hebben gedaan in een videotestimonial voor onze klant Eribo.

4/ Maak gebruik van spanning en conflict.

Elke goede storytelling kent een conflict. Conflicten geven actie aan het verhaal, zorgen voor spanning en houden de aandacht vast. Bovendien worden de mensen getriggerd om na te denken over hoe zij zelf zouden handelen in deze situatie. Door een element van spanning of conflict toe te voegen verleid je de kandidaten om in de huid van de nieuwe werknemer te kruipen.

5/ Zet in op video.

Combineer de bovenstaande tips in een video! Een visuele vacature trekt veel meer aan dan een tekstuele vacature. Mensen kijken graag naar andere mensen. Mensen solliciteren bij mensen. Video maakt het dan om die reden ook eenvoudig voor kijkers om zich te identificeren met karakters vanuit de video. Daarnaast is video enorm geschikt om ervaringen, sfeer en gevoelens over te brengen. De elementen van storytelling zijn dus dé succesfactoren voor sprekende video’s. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden.

Interesse om jouw story te vertellen met video? Deze gids helpt jou om het juiste videoformat te kiezen.

We staan je graag bij om fantastische videoverhalen in jouw rekruteringstrategie te integreren. Aarzel niet ons te contacteren om een inspirerend moment in te plannen of een vrijblijvende offerte op te vragen.

GET IN TOUCH

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!