Marketing
5 min read

Ontdek de kracht van Instagram Stories voor jouw marketingstrategie

Instagram is een van de populairste sociale media-platforms ter wereld. Van bij de start werd het razend populair voor het delen van foto’s en korte video’s met vrienden en volgers. Met 1 miljard actieve gebruikers is Instagram niet meer weg te denken uit ons digitaal bestaan. 

Over de jaren heen is het meer geworden dan een platform om foto's en video's te delen. Met Instagram Stories kunnen gebruikers korte video's of afbeeldingen delen die verdwijnen na 24 uur. Reels is een functie waarmee gebruikers korte video's kunnen maken en delen die lijken op TikTok-video's. IGTV biedt gebruikers de mogelijkheid om langere video's te delen. 

Een platform enkel voor entertainment en fun? Neen hoor, veel meer dan dat! Als bedrijf is Instagram een sterk platform om je producten en diensten in de spotlight te plaatsen. Het is de plek waar je consumenten bereikt op momenten dat ze willen ontspannen, en dus even los van het werk openstaan voor nieuwe ideeën. 

Kortom, Instagram is een zeer populair platform dat jou en je bedrijf de mogelijkheid biedt om hun creativiteit te delen, te netwerken en te communiceren met een groot publiek.

Succesvolle, boeiende Instagram Stories, zo begin je eraan. 

Hier zijn enkele tips om succesvolle en boeiende Instagram Stories te maken:

1/ Gebruik hoogwaardige afbeeldingen en video's

Slechte kwaliteit in video’s of foto’s is een no-go. Zorg ervoor dat de afbeeldingen en video's die je deelt clean zijn, van hoge kwaliteit en duidelijk. Dit zal de aantrekkelijkheid van je verhaal vergroten en de betrokkenheid van je volgers verhogen. Smartphones hebben tegenwoordig al heel goede camera’s, denk daarbij goed na over compositie, diepte, licht en kleurcombinaties. 

Bovendien heeft Instagram heel wat features die je  content interessanter kunnen maken.  Gebruik functies zoals Boomerang, Superzoom en slow-motion om zelfgemaakte video's op te spicen. 

2/ Zorg voor storytelling

Vertel een verhaal met je Instagram Stories. Begin met een introductie, ontwikkel de plot en sluit af met een call-to-action. Dit kan je volgers betrokken houden en hen aanmoedigen om terug te komen voor meer.

3/ Gebruik creatieve elementen (maar met mate)

Instagram biedt heel veel mogelijkheden van filters, stickers, emoji’s en GIF’s, je kan deze zeker toevoegen aan je stories maar doe dit met mate. Een overdaad aan emoji’s kan al snel een goedkope indruk geven. Als je moet kiezen, ga dan voor kwalitatieve foto’s en video’s boven een minder kwalitatieve foto met een sticker. 

Het kan wel helpen om de aandacht van je volgers te trekken en ze betrokken te houden, en alles hangt af van je doelgroep en de boodschap die je wil brengen. Zorg vooral dat de boodschap duidelijk blijft en niet verdrinkt in de massa. 

4/ Zoek interactie met je volgers

Er zijn meerdere manieren waarop je interactie met je volgers kan stimuleren. Hoe persoonlijker je het maakt, hoe meer je volgers zich zullen relaten met je business. Wees dus niet bang om gezichten te laten zien, persoonlijke verhalen aan bod te brengen en bovendien, input te vragen van je volgers zelf. 

Een ideale manier om input te vragen van je volgers is door gebruik te maken van de poll- en vraagfuncties van Instagram. Door hen te vragen om hun mening te geven, creëer je een interactie en betrokkenheid. Je toont dat hun mening of verhaal belang heeft voor wat jij met je business wil realiseren. Dit kan gaan van een simpele: “Wat vind je van onze nieuw product?” tot “Wat vind jij dat ons volgende product zou moeten zijn?”. Of wanneer je diensten verleent: “Wat zou jij echt waardevol vinden dat wij aanbieden in onze dienstverlening?”. 

5/ Wees consistent

Consistency is key. Plaats regelmatig Instagram Stories, alleen zo blijf je top of mind. Volgers zullen je stories zien passeren en zo op termijn meer betrokkenheid voelen met wat je doet. Overweeg om een bepaald schema aan te houden voor je Stories, zodat je volgers weten wanneer ze iets van je kunnen verwachten.

De beste manier om consistent te zijn én content te delen die echt een boodschap heeft is door een contentkalender uit te werken. Maak een lijstje van alle topics die je kan aankaarten, werk de content vooraf gericht uit en plannen maar. 

Doorheen het hele content creatie pad is het belangrijk je doelgroep telkens voorop te stellen. Wat willen zij horen? Wat is voor hen belangrijk? En wat maakt dat mijn story voor hen relevant is? Door jezelf deze vragen te stellen voorkom je dat je in het wilde weg gaat posten voor God knows who. 

Keep in mind:

Het is en blijft trail and error. Testen, testen en nog eens testen. Hoe meer je probeert, hoe sneller je zal zien wat werkt en wat niet. 

Instagram specs die je moet weten

Hier zijn alle belangrijke punten die je moet weten over de videospecificaties van Instagram:

  1. Lengte: Maximaal 60 seconden.
  2. Breedte: Minimaal 500 pixels.
  3. Hoogte: Minimaal 500 pixels.
  4. Beeldverhouding: 16:9 of 1:1.
  5. Bestandsformaat: MP4 of MOV.
  6. Codec: H.264.
  7. Framesnelheid: Maximaal 30 frames per seconde.
  8. Bitrate: Instagram raadt een bitrate tussen 3.500 en 5.000 kbps aan voor video's met een resolutie van 1080p, maar er is geen specifieke bitrate vereist.

Het is belangrijk om deze specificaties te volgen bij het maken en uploaden van video's naar Instagram, omdat dit ervoor zorgt dat de video's van goede kwaliteit zijn en goed worden weergegeven op het platform. Als de video niet voldoet aan de specificaties van Instagram, kan deze worden bijgesneden of vervormd worden weergegeven.

Snel resultaat nodig? Of wil je ondersteunende content voor een campagne? Met visuals en short format video kan je zo aan de slag zonder aan kwaliteit en identiteit in te boeten. Bij Tomorrow weten we alles van rekrutering, marketing en video. Heeft jouw HR-team niet de juiste vaardigheden om aan marketing te doen? En hebben je marketeers geen tijd en resources? Dat treft. Wij hebben beiden. Get in touch. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!