News
5 min read

Persartikel: Tomorrow als dé alternatieve rekruteringsbron.

GENT – Er staan meer vacatures open dan ooit. Bedrijven zoeken wanhopig naar manieren om de aandacht van geschikte kandidaten te trekken. Jobs in de bouw blijven oningevuld en post-corona zit ook de horeca met de handen in het haar. Toch zijn er nieuwe manieren om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook in sectoren waar dat al jaren problematisch is. Doordachte videomarketing blijkt hierin een oplossing te bieden. Alexander Synhaeve, die in 2019 met videorecruitment agency Tomorrow.be starter van het jaar werd in Oost-Vlaanderen, kan na twee jaar stellen dat zijn aanpak werkt.

Wild idee blijkt gat in de markt.

Toen Alexander Synhaeve twee jaar geleden vol overtuiging startte met het vernieuwende idee van rekrutering via video, was het nog afwachten hoe de markt zou reageren. “Ikzelf was er toen al rotsvast van overtuigd dat je nieuwe medewerkers vooral kan aantrekken door hen visueel te tónen waar ze zullen terechtkomen. Elke geschreven vacature belooft immers hetzelfde: een jong en dynamisch team. Maar als je ook kan binnenkijken op je potentiële werkplek, voel je meteen of je er past of niet.”

Nu Tomorrow twee kaarsjes uitblaast, ziet Synhaeve zijn startersidee bevestigd. “We merken dat bedrijven héél moeizaam nieuwe mensen vinden, en dat ze op zoek zijn naar alternatieven voor de geschreven ‘zoekertjes’ op jobplatforms. Via video laten wij hun vacatures actief zien aan een uitgekiende doelgroep, en dat blijkt een succes. Alle medewerkers die dankzij Tomorrow werden aangeworven, zijn nog steeds aan de slag. Een bewijs dat videomarketing haast garant staat voor duurzame matches.”

Rekrutering andersom

In de voorbije twee jaar gingen meer dan 150 bedrijven met Tomorrow in zee om via videomarketing hun employer branding en rekrutering een boost te geven. Heel wat spelers uit de bouw, de food en de horeca klopten bij hen aan. Het intussen 8-koppige team van Tomorrow creëerde in die periode meer dan 800 video’s en laat die op basis van data-analyse gericht op de markt los.

“Op een klassiek jobplatform moet een werkzoekende gericht selecteren op functie of job. Zo mis je een heel aantal jobs en bedrijven die misschien perfect bij je passen,” legt Synhaeve uit. “Wij werken andersom. We verspreiden de videovacatures of bedrijfsvideo’s heel gericht via sociale media. Kandidaten die binnen het gezochte profiel passen, krijgen meteen een inkijk op de werkplek en merken intuïtief of ze zich aangesproken voelen.”

Meet the squad

Technologie ontwikkelen.

Deze manier van kennismaken met een werkgever speelt volgens Tomorrow veel meer in op de huidige manier waarop we media consumeren, in vergelijking met een klassieke uitgeschreven vacature op een jobplatform. “Een videovacature trekt alvast meer kandidaten aan en tegelijk zien we een forse daling in ‘foute aanwervingen’, wat werkgevers veel energie, tijd en frustratie bespaart,” zegt Synhaeve enthousiast.

Synhaeve en zijn team zitten intussen niet stil. Achter de schermen verfijnen ze de technologie achter hun data-driven videomarketing om te evolueren naar een all-in-one video-oplossing voor rekrutering.

“Zo’n gebruiksvriendelijke tool met handig dashboard biedt een HR-dienst transparantie in rapportering en advertentiebudgetten. Wij geloven dat de vraag naar dit product enorm zal groeien, en we zijn graag de eersten om deze oplossing te bieden,” lacht Synhaeve.

Kloof dichten tussen werkgever en generatie z.

“Met Tomorrow.be willen we pionier blijven en steeds vooruit denken. Tegen 2030 bestaat 70%  van de arbeidsmarkt uit generatie z. Via videomarketing dichten we de kloof tussen traditionele werkgevers en de jongere generatie die opgroeide met video en snelle screening,” aldus Synhaeve.

“Kandidaten hebben vandaag een heel andere manier om informatie te consumeren. Dan is het logisch dat ook de manier van rekruteren absoluut mee evolueert,” besluit hij.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!