Win talent met je Employer Value Proposition

De arbeidsmarkt davert nog steeds op zijn grondvesten. De manier van rekruteren is veranderd. Echter blijven enkele zaken onveranderd: het belang van je employer brand, de opkomst van authentieke employer branding en de kracht van social media in rekrutering.

Klassieke rekrutering verliest terrein. Blijf je concullega’s voor door jouw rekruteringsbudget in te zetten waar kandidaten zijn: online. Kandidaten trekken zelf op onderzoek uit. Speel hierop in door je Employer Value Proposition te kennen en te tonen. De huidige arbeidsmarkt is voor 90% kandidaat-gestuurd. Dit betekent dat jij geen talent kiest maar dat talent jou kiest. Neem een voorsprong door je EVP op authentieke én eerlijke wijze te tonen.

Wat is een EVP precies?

De Employer Value Proposition (EVP) is de kern van jouw employer brand die de positionering en strategische richting bepaalt. Het is een set van waarden die je als werkgever aanbiedt aan jouw werknemers en potentiële werknemers. Het fungeert als magneet om nieuwe werknemers aan te trekken maar helpt evenzeer huidige werknemers aan boord te houden. Het zijn de elementen die je als organisatie levert aan medewerkers in ruil voor de bijdragen die zij leveren aan jouw organisatie. Het zijn de kernelementen waarover je werknemers spreken intern, maar ook extern. Het zijn dé elementen die je mond-aan-mond referral recruitment verstevigen en de essentie zijn van je werkgeversmerk.

Componenten van je Employer Value Proposition

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een EVP veel meer dan het salaris en een opsomming aan voordelen. Andere onderdelen kunnen zijn:

  • Carrière en doorgroeimogelijkheden: is er voor de werknemer kans op professionele groei? Dit omvat het aanbieden van coaching, opleidingsbudget, knowledge sharing sessies,… Misschien is er ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door het aanbieden van psychologische ondersteuning. Dit kan heel breed gaan.
  • Werkomgeving: Welke initiatieven worden ondernomen om een positieve en aangename werkomgeving te verzekeren? Dit kunnen verschillende factoren zijn zoals de klassieker: work-life balance, maar ook een duidelijke rolomschrijving of het mogen nemen van ownership kunnen hier voorbeelden van zijn.
  • Bedrijfscultuur: deze spreekt voor zich. Een bedrijfscultuur wordt gevormd door verschillende elementen. Ga op zoek naar die unieke mix die jouw bedrijfscultuur maakt tot wat hij vandaag is.

Voordelen van een goede EVP

Eens je EVP grondig en correct bepaald is, zullen de voordelen al snel vruchten afwerpen. Dit zijn er enkele:

  • Je kan je als bedrijf duidelijker gaan onderscheiden van de concurrentie waardoor je meer vertrouwen kunt opbouwen bij je doelgroep.
  • Je maakt van je bedrijfscultuur een prioriteit, wat een positief effect zal hebben op zowel je huidige werknemers als potentiële werknemers.
  • Voor kandidaten word je een aantrekkelijkere, geloofwaardige werkgever als je een consistent verhaal kunt brengen.
  • Mensen zijn op zoek naar connectie. Ze willen zich kunnen vinden in de waarden van een bedrijf. Met een sterk gedefinieerde EVP kan je zorgen voor een perfecte cultural match.

Maak het verschil!

In the war for talent kun je écht het verschil maken met je EVP. Wat je als werkgever te bieden hebt zal doorslaggevend zijn bij de keuze van een kandidaat tussen bedrijf A en B. Uit ons verleden in rekrutering leert onze ervaring dat de overgang naar een next step in carrière van kandidaten zich voornamelijk uit in carrièregroei en persoonlijke ontwikkeling. Ontevredenheid over salaris, te weinig appreciatie en een slechte werksfeer zijn vooral pushfacturen om op zoek te gaan naar een nieuwe opportuniteit. Volgens de Employer brand research 2024 van Randstad zijn de pullfactoren een aantrekkelijk loon en voordelen, aandacht voor work-life balance, een goeie werksfeer en het bieden van gelijke kansen. Ook professionele groei en werkzekerheid is een belangrijke factor.

In dit interview wijst ook de CEO van Hubspot, Brian Halligan op het belang van je cultuur bij rekrutering:

“Veel CEO’s zijn er zo op gebrand om een unieke tool of dienstverlening te bieden aan hun klanten, uit angst om niet voorbij te worden gestoken door de concurrenten. Maar aan de concurrentie op de arbeidsmarkt wordt zelden gedacht. Zeker vandaag zijn bepaalde profielen zo gegeerd dat je, als er geen duidelijke en gezonde cultuur is, je überhaupt geen kans meer maakt om talent aan te trekken.”

Iedereen heeft “een cultuur”. Een gezonde cultuur kan een weg van lange adem zijn maar rendeert:

“Het is heus geen eenmalige inspanning, maar vereist continue aandacht” vult hij aan. “Maar ik kan je garanderen: als je daarin voldoende investeert, dan wordt je cultuur een reusachtige magneet die de beste medewerkers aantrekt én ook behoudt.”

Breng je EVP tot leven

Eens je EVP gevormd is, wil je er natuurlijk de vruchten van plukken. Het medium bij uitstek om je Employer Value Proposition scherp in beeld te brengen is video. Video laat je toe je boodschap duidelijk te communiceren, visueel te onderbouwen en identificatie centraal te zetten. Geen loze beloftes, maar een authentieke inkijk in de realiteit. Het zorgt voor binding met je . Employer binding voor een sterkere employer branding!

Let's get started!

Van start gaan met Employer branding? Lees onze blog hoe je in 9 stappen je employer brand bepaalt.

Op zoek naar de juiste begeleiding? Ons team van experts staat voor je klaar. Neem hier contact op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!