Recruitment
5 min read

8 trends in rekrutering voor 2023

Out with the old, in with the new’. ‘Nieuw jaar, nieuwe voornemens’. Deze leuzes zijn vandaag allom vertegenwoordigd op sociale media kanalen. Maar in hoeverre geven bedrijven hier echt gehoor aan? Bij Tomorrow durven we de trends in rekrutering te volgen en de nodige aanpassingen door te voeren. We nemen jullie graag even mee naar wat 2023 volgens ons in petto geeft op vlak van rekrutering.

1/ Creatiever rekruteren

Veel organisaties blijven jammer genoeg vasthouden aan een nogal vertekend beeld van de arbeidsmarkt. Ze stellen onrealistische eisen en verwachtingen, stellen daar lage salarissen tegenover en gaan er veelal nog van uit dat de werknemer zich moet bewijzen aan de werkgever. Niets is minder waar! Generation Z is stilaan aan het instromen, en die heeft heel andere verwachtingen. Als je als bedrijf überhaupt een kans wil blijven maken op nieuw toptalent, is het belangrijk om daarop in te spelen.

Creatiever rekruteren houdt o.a. in: creatief omspringen met de wijze van rekruteren. Afstappen van het klassieke en investeren in jouw employer brand, zodat jouw merk de gewenste positionering op de markt kan innemen.

Small recap: Employer branding wordt ingezet om de reputatie van een bedrijf als een geweldige plek om te werken te bevorderen. Maar ook binnen employer branding is de nodige creativiteit vereist. Hier zijn enkele redenen waarom employer branding baat kan hebben bij meer creativiteit:

·      Creativiteit kan een bedrijf helpen zich te differentiëren van zijn concurrenten en zich zo meer te onderscheiden op een overvolle arbeidsmarkt.

·      Creatieve employer branding kan helpen om toptalent aan te trekken door potentiële werknemers te laten zien dat het bedrijf creativiteit en innovatie waardeert en stimuleert.

·      Een creatieve employer brand kan helpen een positieve bedrijfscultuur op te bouwen, wat kan leiden tot een grotere tevredenheid van de werknemers en een betere binding.

·      Creativiteit in employer branding kan een bedrijf ook helpen een sterke en positieve reputatie op te bouwen in de gemeenschap, waardoor meer klanten en partners worden aangetrokken.

2/ AI met meer zintuigen

De ontwikkelingen van AI die in 2022 de meeste aandacht trokken waren DALL-E, dat ‘uit zichzelf’ kunst kan creëren op basis van een beschrijving, en ChatGPT, dat letterlijk elke vraag met een origineel stukje tekst kan beantwoorden. In 2023 wordt verwacht dat artificial intelligence ook de volgende stap gaat maken, en meerdere ‘zintuigen’ zal leren combineren. Dus: audio, video, visuele en tekstuele data met elkaar in verband zal leren brengen, en op elkaar zal laten reageren.

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt al gebruikt in verschillende aspecten van het wervingsproces, en het gebruik ervan zal in de toekomst waarschijnlijk blijven toenemen. Hieronder volgen enkele manieren waarop AI wordt gebruikt bij werving en selectie:

·      Screening van cv's: AI kan worden gebruikt om cv's te beoordelen en de kandidaten te identificeren die het meest gekwalificeerd zijn voor een bepaalde functie.

·      Planning van sollicitatiegesprekken: AI kan worden gebruikt om interviews tussen kandidaten en hiring managers te plannen en te coördineren.

·      Beoordeling van kandidaten: Sommige bedrijven gebruiken AI om een eerste beoordeling van kandidaten uit te voeren, bijvoorbeeld door hun sociale mediaprofielen te analyseren of door online tests af te nemen.

·      Voorspellende werving: AI kan worden gebruikt om gegevens over eerdere aanwervingen te analyseren en patronen te identificeren die toekomstig succes kunnen voorspellen, waardoor bedrijven beter geïnformeerde aanwervingsbeslissingen kunnen nemen.

In het algemeen kan AI het wervingsproces efficiënter en effectiever maken. Uiteraard is het zeer belangrijk dat bedrijven deze toepassing op een eerlijke en onbevooroordeelde manier gebruiken.‍

3/ Recruitment Marketing d.m.v. automation + data driven recruitment

Bedrijven moeten uiteraard de meer ‘klassiek’ methode van een goed gesprek en een persoonlijke kennismaking blijven waarderen, maar dat neemt niet weg dat data of HR analytics hier geen mooie aanvulling op kan zijn. Het scheelt recruiters kostbare tijd en heeft zijn effect al meer dan bewezen. Wij verwachten in 2023 een toename in het gebruik hiervan.

Door bijvoorbeeld de eerste selectie via algoritmes te doen, slaat de recruiter reeds een tijdrovende stap over en kan meer gefocust worden op de voorbereiding van de persoonlijke gesprekken. Een eerste selectie laten maken door een algroritme klinkt misschien wat onpersoonlijk, maar de software is er inmiddels zo op vooruit gegaan dat er echt wel een correct beeld van een kandidaat geschetst kan worden.

Wat als we niet enkel op CV willen werven, maar echt op potentieel? Ook hierbij kan data en automation gebruikt worden. Het gebruik van persoonlijkheidstesten en drijfveertesten geeft elke screening alvast een extra diepgang. En nee, het analyseren van deze resultaten hoeft niet veel tijd in te nemen, want ook hierbij kan de juiste software een handje toesteken.

Het uiteindelijke doel van recruitment marketing is het creëren van een positieve perceptie van het bedrijf als werkgever en het efficiënter/effectiever maken van het wervingsproces. Het gebruik van gerichte berichtgeving en marketingkanalen, kan ervoor zorgen dat bedrijven een grotere pool van gekwalificeerde kandidaten bereiken en aantrekken. Door verder een betere kandidaatervaring te bieden, kunnen ze de kans vergroten dat die kandidaten worden omgezet in nieuwe werknemers.

Enkele specifieke voordelen van recruitment marketing zijn

·      Verbeterde employer brand: Door het bedrijf te promoten als een geweldige plek om te werken, helpt recruitment marketing bij het opbouwen van een sterk werkgeversmerk dat toptalent aantrekt.

·      Verhoogde efficiëntie: Door het wervingsproces te stroomlijnen en te optimaliseren, kan recruitment marketing bedrijven helpen om sneller en efficiënter de beste kandidaten aan te nemen.

·      Groter bereik: Door gebruik te maken van gerichte marketingtechnieken en -kanalen kunnen bedrijven een grotere pool van potentiële kandidaten bereiken en hun kansen vergroten om de juiste persoon voor de baan te vinden.

·      Betere kandidatenervaring: Door een positieve en gepersonaliseerde kandidatenervaring te bieden, kunnen bedrijven de kans vergroten dat kandidaten een baan accepteren en langdurige werknemers worden.‍

4/ Specifieke social media

Iedereen is op zoek naar dé trend voor 2023 op vlak van social media. Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Eén trend is alvast de geleidelijke teloorgang van de grote social media kanalen. 2022 gaf ons ook niet veel positieve indrukken over deze grote jongens: De aankoop van Twitter door Elon Musk zorgde voor enorme onvrede bij het grote publiek, Facebook’s algoritmes blijken meer dan ooit onbetrouwbaar en LinkedIn neemt het niet zo nauw met gedane beloftes. Authentieke social media zijn in opmars.

Maar zo’n vaart zal het natuurlijk niet lopen. We hoeven m.a.w. niet te verwachten dat LinkedIn, Facebook en Twitter volgend jaar helemaal niet meer zullen bestaan. We geven enkel de raad om binnen recruitment ook eens te grijpen naar andere platforms, zeker als je voor jouw vacatures sterk afhankelijk bent van sociale media.

5/ Laagdrempelig solliciteren

De kandidaten hebben het voor het kiezen. Ook in 2023 is dit niet anders. Toch merken we dat lang niet alle werkgevers hierop hun wervingsproces aanpassen. Weet je zeker dat je aan 18-jarigen nog een CV en een motivatiebrief wil vragen? Of kun je misschien met een kort en persoonlijk gesprekje via Whatsapp de drempel verlagen? De focus verleggen van wat iemand al heeft gedaan en hoe iemand is opgeleid, naar wat kan die persoon en waar wordt die persoon blij van, is in 2023 de ultieme sleutel tot succes en tot de aanwerving van nieuw toptalent.

6/ Meer aandacht voor interne mobiliteit

Interne mobiliteit, of de verplaatsing van huidige werknemers binnen eenzelfde bedrijf, kan verschillende voordelen opleveren voor zowel de werknemer als de werkgever. Hier volgen enkele redenen waarom het belangrijk is dat er meer aandacht komt voor interne mobiliteit op de arbeidsmarkt:

·      Interne mobiliteit kan werknemers helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en hun loopbaan binnen het bedrijf vooruit te helpen, wat leidt tot meer werkgeluk.

·      Werknemers met ervaring in verschillende delen van het bedrijf kunnen een reeks andere perspectieven en vaardigheden in hun nieuwe functie inbrengen.

·      Het zorgt voor besparingen op wervings- en opleidingskosten.

·      Het helpt het bedrijf om een positieve bedrijfscultuur te behouden en het ‘tribe’ gevoel onder de werknemers te bevorderen.

7/ Werkgeluk is cruciaal voor retentie

Investeren in jouw mensen is van groot belang binnen de strijd tegen het grote personeelstekort en een te hoog ziekteverzuim. Het werkgeluk van de werknemers komt in 2023 steeds hoger te staan op de prioriteitenlijst van de bedrijven, en terecht!

Werktevredenheid en -geluk is cruciaal voor de retentie. Het heeft een invloed op hoe lang een werknemer bij een bedrijf blijft. Ben je blij om naar jouw werk te gaan en hou je van jouw job? Dan is de kans zeer groot dat je bij het bedrijf zal blijven en jouw job gemotiveerd zal uitvoeren. Ben je daarentegen niet meer gelukkig in jouw baan, dan is de kans groter dat je andere horizonten zal opzoeken, wat onlosmakend resulteert in een hoger verloop bij het bedrijf.

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan werkgeluk, waaronder:

·      Betekenisvol werk: Werknemers die het gevoel hebben dat hun werk zinvol is en een positieve impact heeft, zijn eerder tevreden met hun baan.

·      Positieve werkomgeving: Een ondersteunende en samenwerkende werkomgeving kan bijdragen aan het werkgeluk van werknemers.

·      Goede balans tussen werk en privé: Als werknemers een gezonde balans tussen werk en privé kunnen hebben, kunnen ze zich meer voldaan en tevreden voelen in hun baan.

·      Kansen om te groeien: Kansen bieden aan werknemers om te leren en te groeien kan helpen om hen betrokken en gemotiveerd te houden.

‍Een duidelijke investering in het werkgeluk van jouw werknemers zorgt er ook voor dat een organisatie zich kan differentiëren van andere bedrijven. En zeg nu zelf, verstop jij je graag in een grote massa, of ben je liever een echte game changer?

8/ Nadruk op potentieel en minder op CV

Tenslotte geven we nog even een logische shift in de wervingsprocessen mee. Aangezien verwacht wordt dat het personeelstekort ook in 2023 nog niet ten einde is en aangezien de zoektocht naar het schaap met de vijf poten nooit echt de ideale aanpak is geweest (en nu zelfs helemaal niet meer kan), is het tijd om binnen rekrutering meer te focussen op potentieel, leerbaarheid en soft skills, i.p.v. op opleiding en loopbaan. Stel niet de vraag: ‘Wat heb je al gedaan?’, maar verschuif de vraagstelling naar: ‘Wat heb je in huis om dit te kunnen’.

We horen jullie al denken: ‘Wau-wie, zoveel trends die eraan zitten te komen in 2023.’. Jawel, dit jaar wordt een interessant jaar op vlak van rekrutering, maar het toepassen van slechts enkele van deze trends kan reeds een positieve impact hebben op jouw talentpool. Inzetten op jouw employer brand wordt belangrijker dan ooit. Believers zullen ongetwijfeld beloond worden met nieuwe instroom, soms zelfs uit de meest onverwachtse hoeken. Let’s go 2023! We are ready, are you?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!