Het belang van job branding.

Het creëren en behouden van een reputatie als aantrekkelijke werkgever, ook bekend als employer branding, is de dag van vandaag een veelbesproken onderwerp. Het is namelijk de basis om het een gerichte instroom van talent te krijgen. Maar het opbouwen van een sterk brand is niet iets wat je in één, twee, drie doet. Het duurt een tijdje en het is zeker geen eenmalige activiteit waar je op een gegeven moment mee kan stoppen. Maar wat als je nog geen reputatie hebt opgebouwd als aantrekkelijke werkgever, maar wel op korte termijn een topkandidaat zoekt voor een vacante functie? Start dan met een naadloze job branding via volgende tips.

Wat is job branding?

Jobbranding is het aantrekkelijk positioneren van een job in de arbeidsmarkt, zodat deze opvalt bij de doelgroep die je wilt bereiken. Dit doe je door in te spelen op de wensen en behoeften van jouw candidate persona’s.

Job branding is cruciaal wanneer je als relatief onbekende organisatie een vacature open hebt staan ten opzichte van organisaties met een grotere zichtbaarheid bij jouw doelgroep. Dan moet je nog krachtiger argumenten waarom jouw organisatie zo onderscheidend is om in te werken. Je prikkelt geschikte kandidaten met jouw vacature. Zij moeten zin krijgen om te werken voor jouw bedrijf.

Hoe aan job branding beginnen?

Start met het antwoorden van de WHY-vraag. Wat maakt de functie zo uniek? Waarom moet de kandidaat voor jouw organisatie kiezen? Begin dan ook met een Candidate Persona aan te maken. Weet je duidelijk wie jouw doelgroep is? Pas dan volgende tips toe:

1/ Breng de vacature tot leven
Je wilt opvallen tegenover de concurrentie. Val dan op! Zet in op videovacature en wek interesse op bij jouw ideale kandidaat.

Wil je starten met het inzetten van video in een doeltreffende campagne om het juiste talent aan te trekken en te behouden? We bespreken het graag met jou.

2/ Zet in op social
Tegenwoordig is iedereen online. Mensen zoeken naar jobs online, waarbij de traditionele vacaturesites passé zijn. Social Media kanalen daarentegen kunnen perfect ingeschakeld worden om een vacature te promoten. Via advertenties op Social Media kan je ook veel beter je doelgroep bereiken. Leeftijd, locatie, … noem maar op! Een gegarandeerd hoger bereik en je krijgt de mogelijkheid om creatieve zaken te posten. Het switchen van kanalen laat je ook toe om enerzijds een beetje te spelen met doelgroepen, maar anderzijds laat het je ook toe om je tone of voice aan te passen. Op Instagram, via de stories, kan je veel ‘jonger’ je doelgroep aanspreken dan wanneer je dit op LinkedIn doet.

3/ Wees eerlijk
Niks is zo teleurstellend dan een vacaturetekst te lezen die er fantastisch uitziet, maar in werkelijkheid helemaal niet zo is. Transparantie is belangrijk. Zet de zaken die uniek en speciaal zijn aan de job in de verf. Zo trek je zeker de juiste mensen aan.

job branding

Jobbranding is dus een ideale strategie om op in te zetten. Dit kan veel werk lijken, maar je zal sneller een geschikte kandidaat vinden én behouden. Laat dat nu ook het doel zijn van vacatures te plaatsen. Dit wil daarentegen wel niet zeggen dat employer branding er niet meer toe doet. Employer Branding blijft het fundament van jouw HR-strategie. Employer branding is een langetermijnvisie, maar terwijl je hier mee bezig bent kan je uiteraard inzetten op jobbranding om die geschikte kandidaat al te vinden voor jouw strategie op punt staat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!