Rekruteren vandaag: Employer Branding vs Recruitment Marketing.

Rekruteren vraagt vandaag om meer dan een vacature online plaatsen. Het draait om een strategische combinatie van employer branding en recruitment marketing. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw recruitment marketingcampagnes het verschil maken? We geven de nodige uitleg en handvaten, zodat je ze kan inzetten om topkandidaten te vinden en overtuigen.

Wat is Employer Branding?

Employer branding is de reputatie van jouw bedrijf als werkgever. Het doel van employer branding is om je bedrijf te presenteren als aantrekkelijke werkgever om zo efficiënter te kunnen rekruteren. Een sterk werkgeversmerk is gebaseerd op de waarden, missie en visie van je bedrijf. Dat is wat jouw bedrijf onderscheidt van je concurrent en je aantrekkelijk maakt voor potentiële kandidaten.

Het moet nauwkeurige en duidelijke antwoorden geven op de ‘big 4’ Employer Branding vragen:

  1. Welke functies moet je (nu en in de toekomst) invullen?
  2. Wie is jouw ideale kandidaat?
  3. Wat maakt jou tot een uitzonderlijke werkgever?
  4. Waarom zou jouw ideale kandidaat voor jouw bedrijf willen werken?

Het belang van Employer Branding.

Een sterke employer brand is geen luxe, maar een noodzaak als je kwalitatief talent wil aantrekken én behouden. Door proactief hierop in te zetten, stroomt het talent spontaan binnen en blijven ze.

Het Randstad Employer Brand Research 2025 toont aan dat vooral naamsbekendheid een bedrijf aantrekkelijk maakt. Daarnaast bevestigt wetenschappelijk onderzoek van UGent dat een sterk werkgeversimago leidt tot een hogere productiviteit en winstgevendheid. Want wie investeert in zijn werknemers, krijgt die in veelvoud terug.

Volgens de Digimeter van Imec spenderen Vlamingen gemiddeld 46 minuten per dag op social media. 86% gebruikt dagelijks minstens één platform, bij jongeren loopt dat zelfs op tot 98%. Dat betekent dat jouw toekomstige talent bijna permanent online is.

rekruteren

Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment marketing is het inzetten van marketingtechnieken om je employer brand en vacatures actief te promoten. Denk hierbij aan gerichte campagnes via social media, jobboards en andere kanalen. Employer branding is een lange termijnstrategie, terwijl recruitment marketing vaak een kortere campagne gericht op het invullen van specifieke vacatures is.

Het belang van Recruitment Marketing.

De ‘post-and-pray’ methode in het rekruteren is verleden tijd. Het beste talent heeft opties bij overvloed, je moet hen actief overtuigen. Wat is jouw Unique Selling Proposition (USP) ten opzichte van je concurrenten? Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich? En hoe bereik je deze? Wil je deze strijd om talent winnen, denk op lange termijn en wees proactief in het opbouwen van relaties met potentiële kandidaten.

Een sterke recruitment marketeer weet:

  • Welke content de ideale kandidaat leuk vindt
  • Of ze klaar zijn om te solliciteren of nog een stap voordien zitten
  • Wat de beschrijving van hun droomjob is
  • De vacatures geoptimaliseerd en doorzoekbaar op Google zijn
  • Vlotte communicatie met de kandidaat key is
  • Welke Unique Selling Propositions hun huidige werkgever niet heeft

rekruteren

Conclusie: rekruteren is het slim inzetten van Employer Branding en Recruitment Marketing.

Wil je je doelgroep bereiken, dan moet je aanwezig zijn waar zij zich bevinden. Employer Branding zorgt ervoor dat je eruit springt en gezien wordt, terwijl Recruitment Marketing ervoor zorgt dat je boodschap precies bij de juiste doelgroep landt.

You’re all set om de fundamenten van jouw HR-strategie bepalen en een geheel jaar lang efficiënter te rekruteren. Wil je even sparren met ons over jouw HR-strategie? Boek dan vrijblijvend een 20-minuten durende videocall in.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!